Klaipėdos uoste visu tempu vyksta pasiruošimo priimti birželį vyksiančias tarptautines burinių laivų lenktynes „The Tall Ships Races 2024“. Uostamiesčio gyventojai ir svečiai vėl turės galimybę pasigrožėti puikiais burlaiviais. Daugelis jų neįsivaizduoja, koks didžiulis darbas atliekamas, kad tokia galimybė atsirastų.

Šiemet birželio 27-30 d. klaipėdiečiai galės džiaugtis suplaukusiais pasaulio burlaiviais. Regatą „The Tall Ships Races“ organizuoja „Sail Training International“ (STI), kurią sudaro 29 nacionalinės buriavimo mokymo organizacijos visame pasaulyje. Į Klaipėdą šios lenktynės sugrįžta jau penktą kartą.

Šiuo metu startuoti iš Klaipėdos uosto yra užsiregistravę 46 laivai. Registracija dar bus tęsiama iki balandžio 30 d. Rusų laivai nedalyvaus, nepasirodys nė viename iš šešių regatos uostų Baltijos jūroje.

Pasak VšĮ „Klaipėdos šventės“ jūrinių renginių koordinatoriaus, atsakingo už regatą „The Tall Ships Races Klaipėda 2024“, Roberto Petraičio, STI atstovai po 2022 metų vasario 24 d. pradėto karo Ukrainoje iš karto nusprendė, kad rusų laivai negalės dalyvauti jų organizuojamose regatose nei Šiaurės, nei Baltijos jūrose.

Regatos projekto Klaipėdoje įgyvendinimui yra pasamdytas Valdemaras Vizbaras, buvęs ilgametis Klaipėdos universiteto burlaivio „Brabander“ kapitonas, turintis didžiulę patirtį ir kaip šių lenktynių dalyvis. Jis eina uosto dalies vadovo pareigas. „Džiaugiamės, kad mūsų komanda yra sustiprinta ir gali naudotis tokio specialisto patarimais“, – sakė R. Petraitis.

Šiomis dienomis „Klaipėdos švenčių“ atstovai kalbėjosi su STI atstovais iš Jungtinės Karalystės, su lenktynių vadove, aptarė laivų švartavimo planus, krantinių, prie kurių jie stovės, būklę.

Kur bus švartuojami laivai

Netrukus Klaipėdos uoste prasidės Danės upės krantinių nuo Pilies tilto iki Kuršių marių atnaujinimo darbai, kad atvykusiems laivams būtų patogiau švartuotis.

Bus įrengtos papildomos atmušos, šiek tiek pakeista švartavimosi sistema: buvę apvalūs žiedai gadindavo laivus. Pakeisti nauji knechtai nebus išsikišę už krantinės, tad tikimybė, kad laivai galėtų nusibraižyti, – nulinė. Visos pirkimo procedūros jau inicijuotos ir eina į pabaigą. Tikimasi, jog iki gegužės krantinės bus atnaujintos.

Didžiausi A ir B klasės laivai kaip visada bus švartuojami Kruizinių laivų terminale. Žinia, dalis šios krantinės yra skirta Karinėms jūrų pajėgoms. Teks tartis su kariškiais, kad leistų švartuoti regatos dalyvius.

Regatoje dalyvaujantys laivai bus švartuojami ir prie krantinių „Memelio miesto“ teritorijoje. Čia stovės tie laivai, kurie bilietus įsigijusius žmones plukdys po Kuršių marias. Į šią teritoriją bus galima patekti pro baro „Herkus Kantas“ kiemą, vartai bus atviri.

Pasak R. Petraičio, kol kas vietų Klaipėdos pilies uoste regatos dalyviams nereikia. Jame laikinai bus įkurdinti vietiniai laivai, kurių savininkai nuomoja vietas prie Danės upės krantinių.

Norima išlaikyti dabartinį darbų tempą

Savanorių, kurie talkins regatos metu, jau turima užtektinai, jų atranka baigta. Užsiregistravo 164 žmonės, o aktyviai šiuo metu vykstančiuose mokymuose dalyvauja apie 130. R. Petraičio teigimu, jeigu laivų būtų dvigubai daugiau, savanorių užtektų ir pagal STI reikalavimus.

„Džiaugiamės, kad nemaža dalis savanorių yra talkinę “The Tall Ships Races„ regatai Klaipėdoje 2017-aisiais ir netgi 2009-aisiais. Smagu, kad šie entuziastai geranoriškai dalijasi savo patirtimi“, – sakė jūrinių projektų koordinatorius.

Gegužės 2 d. laukiama STI inspektinio vizito. Viskas bus patikrinama dar kartą, visi švartavimo planai.

Šiuo metu didžiausias regatos koordinatoriaus rūpestis – užtikrinti būtiną infrastruktūrą atplaukiantiems laivams, geras sąlygas jų įguloms ir išlaikyti dabartinį darbų tempą, gerą komunikavimą su krantinių operatoriais, miesto Savivaldybe, uosto tarnybomis. Stengiamasi viską padaryti taip, kad atvyksiantys laivai norėtų vėl sugrįžti į Klaipėdą.

„Kol kas pasiruošimas regatai vyksta sklandžiai. Svarbu, kad pasaulyje nenutiktų kokių dar negerų dalykų, o visa kita yra mūsų rankose. Labai džiaugiamės, kad visi geranoriškai bendradarbiauja – ir Uosto direkcija, ir miesto Savivaldybė, pagrindinė šio renginio finansuotoja. Priimant regatą į darbą turės įsitraukti ir Miesto tvarkymo, ir Viešosios tvarkos skyriai, ugniagesiai, policija, greitoji medicinos pagalba, Valstybės sienos apsaugos ir kitos tarnybos“, – sako R. Petraitis.

Karinės jūrų pajėgos jau pažadėjo skirti vieną kurį nors karo laivą, kuris žymės starto liniją, o birželio 30 d. lydės burlaivių paradą. Geriausia vieta jam stebėti – uosto molai. V. Vizbaro manymu, iš Klaipėdos uosto išplaukiantys burlaiviai turėtų būti matomi ir nuo Olando Kepurės.