Birželio 27-30 d. Klaipėda ruošiasi priimti joje startuosiančios tarptautinės burlaivių regatos „The Tall Ships Races 2024“ dalyvius. Garsas apie Lietuvą kaip jūrų valstybę plačiai nuvilnis per pasaulį. Šių lenktynių burlaiviai Lietuvos uoste priimami jau penktą kartą.
Kitaip nei 2017 ar 2021 metais, šiemet „The Tall Ships Races“ Klaipėdoje turi savo atskirą datą ir nevyks kartu su Jūros švente. Šiuos du 2024 metais didžiausius uostamiesčio renginius skirs mėnuo.
Ruošiamasi priimti 80 laivų
Burlaivių registracija dar nėra pasibaigusi, ji vyks iki balandžio 30 d. Iš viso dalyvauti šiose lenktynėse jau užsiregistravo 60 laivų, o į Klaipėdą atvykti ir iš jos startuoti – 46.
„Tikimės, kad tai tikrai ne galutinis sąrašas, mūsų miestas pasiruošęs ir planuoja priimti 80 burlaivių“, – sako VšĮ „Klaipėdos šventės“ jūrinių projektų koordinatorius Robertas Petrauskas.
Šiandienos duomenimis, į Klaipėdą su burlaiviais atplauks per 1 000 jūrai neabejingų „dryžuotų sielų“. Tikimasi vietinių turistų sulaukti panašiai tiek, kaip ir kasmet per Jūros šventę.
Savanorių, kurie talkins regatos metu, atranka pradėta pernai lapkritį. Šiuo metu jau turima 130 savanorių, kuriems organizuojami pasiruošimo mokymai tiek praktiniu, tiek teoriniu lygmeniu. Tarp savanorių ne tik klaipėdiečiai, yra jaunimo ir iš Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Panevėžio bei rajonų miestų.
Tarp tų 46 laivų didžiausių A klasės burlaivių yra šeši, B klasės – penkiolika, C ir D klasių – dvidešimt penki. Keturias dienas laivai atvers denius lankytojams. Klaipėdiečiai ir miesto svečiai turės galimybę juos apžiūrėti, susipažinti su jų istorija ir įgulos nariais.
Garsiųjų Rusijos burlaivių „Sedov“ ir „Kruzenshtern“ šiemet nepamatysime Klaipėdos uoste. Po to, kai 2022 m. vasario 24 d. Rusija pradėjo karą Ukrainoje, įsigaliojo draudimas Rusijos laivams įplaukti į Europos Sąjungos uostus. Jis galioja ir tiems laivams, kurie po 2022 vasario 24 d. pakeitė Rusijos vėliavą arba registraciją į bet kurios kitos valstybės vėliavą arba registrą.
Pernai Šiaurės jūroje vykusioje regatoje „The Tall Ships Races“ iš viso dalyvavo 40 laivų, palyginti su 2017 metų šiomis lenktynėmis, finišavusiomis Klaipėdoje – perpus mažiau.
„Klaipėdos šventės“ ir lenktynių organizatoriaus „Sail Training International“ atstovai dėjo daug pastangų asmeniškai bendraudami su burlaivių kapitonais, kad Lietuvoje šiemet lenktynėse jų būtų gerokai gausiau.
„Džiaugiamės, nes po pokalbių su svarbiausiais įgulų nariais pastebėjome, kad Lietuva ir Klaipėda po anksčiau priimtų lenktynių yra puikiai užsirekomendavusios. Burlaivių kapitonai prisimena patogų, miesto centre esantį uostą, kuriame miestiečiai ir jų svečiai gali lankyti laivus, išskiria miesto svetingumą, lankytojų dėmesį laivams ir sąlygas, kurios yra sudaromos burlaivių įguloms tiek bendrauti tarpusavyje, tiek pažinti miesto ir šalies kultūrą“, – sako „Klaipėdos švenčių“ direktorė Eglė Šulskė.
Burlaiviai žvaigždės
Vienas iš įdomesnių A klasės dalyvių yra „Guayas“ – Ekvadoro karinio jūrų laivyno mokomasis burlaivis, trijų stiebų barkas, pastatytas 1977 m. Pagrindinio stiebo aukštis – beveik 35 metrai.
A klasės burlaivio „Cisne Branco“ („Baltoji gulbė“) statyba įkvėpta paskutiniųjų XIX a. „Clippers“ dizaino. Jis, vadovaujant Brazilijos kariniam jūrų laivynui, buvo pastatytas 1999 m. Amsterdame (Nyderlandai). Pagrindinis „Cisne Branco“ tikslas – propaguoti Brazilijos jūrų laivyno tradicijas. Laivas turi visas naujausias navigacijos ir saugos įrangos technologijas ir yra labai patogus, tačiau visi manevrai denyje atliekami lygiai taip pat kaip XIX a. Jo registracijos uostas – Rio de Žaneiras. Pagrindinio stiebo aukštis – 32 metrai. Tai antras pagal dydį iš užsiregistravusių dalyvių.
A klasės lenkų burlaivis „Dar Mlodziezy“ („Jaunystės dovana“) priklauso Gdynės jūreivystės akademijai nuo pat jos įkūrimo 1982 m. Jis apiplaukė aplink pasaulį, įskaitant Australijos 200-ąsias metines Sidnėjuje 1988 m. Pagrindinio stiebo aukštis – beveik 45 metrai. Kol kas tai didžiausias iš užsiregistravusiųjų laivų. Klaipėdos uoste jis lankėsi ne kartą.
Įdomi suomių B klasės burlaivio „Ingrid“, 1932 m. pastatyto Danijos laivų statykloje „Frederikssund Skibsvaerft A / S“, istorija. Net 60 metų laivas buvo naudojamas žvejybai (nuo 1932 iki 1991 m.). 1995-2002 m. jis buvo pertvarkytas ir atnaujintas, demontuota net 350 metrų šaldymo talpyklų. Laivo korpusas pagamintas iš gryno ąžuolo. Atnaujinant laivą pakeista korpuso konstrukcija – dėl geresnių buriavimo savybių du iki tol buvę laivo stiebai pakeisti žymiai aukštesniais. Kartu atnaujintas ir laivo interjeras. Laivo linijas, išvaizdą ir vidaus išdėstymą sukūrė jūreivis Christianas Johanssonas. Laivo tipas – gafelinis kateris. Registracijos uostas – Helsinkis.
Abu mažiausi laivai yra Lenkijos 11 metrų ilgio „Urtica“ ir beveik tokio paties ilgio „Zryw“.
Kalbant apie egzotiškas šalis, gauta informacijos, kad laivas iš Omano planuoja apsilankyti Klaipėdos uoste, tačiau tai kol kas dar nėra patvirtinta registracijos forma.
Bus daug koncertų
Klaipėda paskutinį birželio savaitgalį skendės kultūrinių renginių, tarptautinių festivalių jūroje. Regatos dalyvių viešnagės metu planuojama įspūdinga daugiatautė laivų įgulų eisena, kurią sudarys profesionalūs įgulos nariai ir buriavimo praktikantai iš viso pasaulio. Eisenoje netrūks jūriškumo, dinamikos ir geros nuotaikos tiek eisenos dalyviams, tiek žiūrovams. Ji Klaipėdos gatvėmis planuojama birželio 28 d. (penktadienį) nuo 18 val.
Vyks įvairūs koncertai Kruizinių laivų terminale bei Šiauriniame rage. Skambės lietuvišką etnokultūrą reprezentuojančios dainos, miestiečiai, svečiai ir įgulos bus įtraukti į lietuviškų šokių sūkurį. Koncertuos žinomi ne tik Lietuvos atlikėjai, laukia ir staigmena – žinomas svečias iš užsienio, kuris išgarsėjo atlikdamas šantes – jūreivių dainas.
Vyks regatos atidarymo ceremonija, įgulų paradas, įgulų vakaras, kapitonų vakaras bei apdovanojimų ceremonija. Planuojamos sporto varžybos įgulų nariams. Tam, kad jie kuo geriau susipažintų su Klaipėdos miestu, planuojama jiems organizuoti ekskursijų dieną mieste.
Klaipėda šurmuliuos dieną naktį
„Stipriname pajėgas ir formuodami kultūrinių renginių tinklelį. Jungiamės su Klaipėdos Pilies džiazo festivaliu, kuris neabejotinai per 30 metų yra tapęs neatsiejama Klaipėdos identiteto ir kultūrinio gyvenimo dalimi, kasmet siūlančiu pasaulinio garso džiazo virtuozų pasirodymus. Organizatoriai didžiuojasi, kad šiemet festivalyje koncertuos “Grammy„ laimėtoja Nicole Zuraitis. Taip pat didžiųjų burlaivių iš viso pasaulio tarptautines įgulas stebinsime ir džiuginsime galimybėmis Klaipėdoje rasti dalį savo kultūros – birželio 27-30 d. keturių dienų kultūros sukinį žada dar vienas mūsų partneris – nematerialaus paveldo festivalis “Lauksnos„, – sakė “Klaipėdos švenčių” vadovė.
Plačiajai lankytojų auditorijai, be pagrindinių to savaitgalio žvaigždžių – didžiųjų burlaivių, kurie stovės Kruizinių laivų terminale, prie krantinių Danės upėje ir „Memelio mieste“, bus pasiūlyta dieną ir naktį gyva, šurmuliuojanti, kaip niekada ryškiai jūriškumo aurą skleidžianti Klaipėda. Žiūrovai bus kviečiami būti ne tik stebėtojais, bet ir renginių dalyviais. „Klaipėdos šventės“ su rėmėjais ir partneriais ruošia kelias ryškias staigmenas, apie kurias žadame pasidalinti pavasariui jau įsibėgėjus”, – pasakojo E. Šulskė.
Klaipėdiečiai ir miesto svečiai galės išvysti apie 80 vieną po kito atvykstančių ir besišvartuojančių burlaivių bei iš arčiau susipažinti su jais ir jų įgulomis atvykę ant atvirų laivų denių birželio 27-30 d.
Birželio 30 d. miestiečiai ir miesto svečiai turės galimybę išlydėti didžiuosius burlaivius iš Klaipėdos ir palinkėti jiems gero vėjo tiek nuo Kruizinių laivų terminalo, tiek nuo abiejų Klaipėdos uosto molų ar tiesiog palydėti akimis nuo paplūdimio kranto.
Dalia Bikauskaitė, VE.LT